Rechtshulp na ongeval


Jouw werkgever heeft een ruime zorgplicht.
Of het nu gaat om een ernstig bedrijfsongeval waarbij de Arbeidsinspectie betrokken is, of een verkeersongeval tijdens het werk, bij ons ben je aan het goede adres. Hoe klein of groot het ongeval ook is.
STAP 1
Erkenning
Mocht de aansprakelijkheid van jouw werkgever nog niet vaststaan, dan beoordelen wij allereerst de aansprakelijkheid. Indien de zaak voldoende kans van slagen heeft, dan stellen we jouw werkgever in overleg met jou eerst formeel aansprakelijkheid. We houden daarbij altijd oog voor het behoud van de (goede) relatie met jouw werkgever. Je mag er overigens van uitgaan dat jouw werkgever goed verzekerd is. Mocht er onverhoopt discussie blijven bestaan over de aansprakelijkheid, dan kunnen we jouw zaak zo nodig voor de rechter brengen.
STAP 2
Voorschot
Zodra de aansprakelijkheid door de verzekeraar is erkend, dan brengen wij jouw eerste schadeposten in kaart. Vervolgens regelen wij een eerste voorschot voor je. Meestal gaat het dan om een voorlopige vergoeding voor de reeds geleden schadeposten (zoals medische kosten, schade aan goederen, verlies van arbeidsvermogen, huishoudelijke hulp, reiskosten en smartengeld). Jouw schade houden we doorlopend bij in een schadeoverzicht. Gedurende het verdere traject vragen wij telkens aanvullende voorschotten voor je aan.
STAP 3
Medische behandelingen
Als je aanhoudende klachten hebt door het ongeval, dan is het belangrijk dat je je daarvoor laat behandelen. Bespreek zo nodig met de huisarts van welke klachten je nog last hebt en vraag om een behandeladvies. Als jouw medische kosten niet worden vergoed door jouw eigen zorgverzekeraar, dan dienen wij ze in bij de aansprakelijke wederpartij. Van jouw medische behandelingen vragen wij de verslagen op bij jouw behandelaars. Dat vormt het eerste bewijs van jouw opgelopen letsel.
STAP 4
Medisch advies
De verzekeraar van jouw werkgever wil jouw relevante medische informatie laten beoordelen door hun medisch adviseur. Dat is logisch, anders kunnen ze niet goed beoordelen wat de aard en ernst van jouw opgelopen letsel is. Daarnaast wil de verzekeraar laten toetsen of het letsel door het bedrijfsongeval veroorzaakt is, of mogelijk een alternatieve oorzaak kan hebben. Wij adviseren je welke medische informatie je dient te delen (en welke niet). Ons kantoor beschikt ook over een eigen deskundige medisch adviseur. Wij kunnen daardoor ook altijd zelf een eerste medische beoordeling laten maken.
STAP 5
Andere deskundige ondersteuning
Mocht het nog niet beter met je gaan, dan kunnen we in overleg met de verzekeraar hulp voor je inschakelen. Daarbij valt te denken aan arbeidsdeskundige ondersteuning. Een arbeidsdeskundige komt dan bij je thuis voor een intake en gaat kijken of hij/zij je kan helpen bij jouw re-integratie. Mocht jouw letsel nu zo ernstig zijn dat je thuis aanpassingen nodig hebt, dan kunnen we een zorgschade-expert of bijvoorbeeld ergotherapeut inschakelen. Zij zullen dan onderzoeken (en onderbouwen) wat jij nodig hebt.
STAP 6
Medische expertise(s) of pragmatisch afwikkelen
Zodra een relatieve medische eindsituatie is bereikt (als verder herstel niet te verwachten is), dan zijn er op een gegeven moment verschillende afwikkelopties. Een onafhankelijke medische expertise kan daarbij noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld als de medisch adviseurs op bepaalde punten van mening blijven verschillen (zoals over de vraag welke beperkingen voortvloeien uit het ongeval). Het is dan de zorgvuldigste optie om dit door een onafhankelijke medisch specialist in kaart te laten brengen. Daarbij wordt ook gekeken naar toekomstrisico’s en -verwachtingen. Een andere optie is een snelle pragmatische afwikkeling van jouw zaak. Ondanks alle discussiepunten wordt dan onderhandeld over een slotsom op de schadevergoeding. Wij zullen je daarbij altijd van ons advies voorzien.
STAP 7
Naar de rechter?
In >95% van de letselschadezaken bereiken wij een goede uitkomst, zonder dat we daarvoor naar de rechter hoeven te gaan. Het heeft altijd onze voorkeur een gezamenlijke oplossing te bereiken met een verzekeraar. Als jouw wederpartij echter ten onrechte de hakken in het zand blijft zetten, dan kunnen we jouw zaak voorleggen aan de rechter. Andere opties kunnen zijn: mediation of (na verloop van 2 jaren) bijvoorbeeld gebruik maken van bindend advies van de Kamer voor Langlopende Letselschadezaken van De Letselschade Raad.
STAP 8
Een tevreden cliënt
Wij streven in iedere zaak naar een rechtvaardige schadevergoeding en een tevreden cliënt. Wij hebben een sterke intrinsieke motivatie om dit te bereiken. Gedurende het gehele traject ontvang je van ons duidelijke uitleg en advies. Wij zijn goed benaderbaar en hechten veel waarde aan persoonlijk contact. Naast het regelen van ‘een zak met geld’ vinden we het belangrijk dat jij weer nieuw perspectief krijgt.
Ongeval gehad? Bespreek het met ons —
direct een vrijblijvend advies.