Fatbike en artikel 185 WVW: valt een fatbike onder de elektrische fiets?
De populariteit van de fatbike is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Deze stoere elektrische fietsen met dikke banden zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar wat als je met je fatbike een ongeluk krijgt? Wordt jouw fatbike dan gezien als een gewone elektrische fiets of als een motorrijtuig?
Die vraag stond centraal in een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2025:7057) van 24 september 2025. In deze blog leggen we uit wat de rechter heeft beslist en waarom dat belangrijk is voor slachtoffers van een verkeersongeval met een fatbike.
Wat was er aan de hand?
Een man raakte in juli 2024 gewond toen hij met zijn fatbike op een kruising in Amsterdam in botsing kwam met een auto. De automobilist reed door groen, de fietser vermoedelijk door rood. De fietser stelde de automobilist aansprakelijk voor zijn letselschade.
De verzekeraar van de automobilist — MS Amlin Insurance — weigerde echter de schade te vergoeden. Volgens de verzekeraar was de fatbike geen normale fiets (met trapondersteuning), maar een motorrijtuig. En als dat zo is, dan geldt artikel 185 Wegenverkeerswet (WVW) — dat bescherming biedt aan niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers zoals fietsers — niet. De fatbiker zou dan dezelfde juridische positie hebben als iemand op een brommer of scooter.
Wat zegt artikel 185 WVW precies?
Artikel 185 WVW bepaalt dat een automobilist bijna altijd (gedeeltelijk) aansprakelijk is als hij in botsing komt met een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer, zoals een fietser of voetganger. Alleen als de automobilist echt niets te verwijten valt — er dus sprake is van overmacht — hoeft hij de schade niet te vergoeden.
Het verschil tussen wel of geen toepassing van artikel 185 WVW is dus groot. Als jouw fatbike als fiets wordt gezien, geniet je bescherming onder dit artikel. Wordt hij gezien als een motorrijtuig, dan vervalt die bescherming.
Wanneer is een fatbike een fiets volgens de Wegenverkeerswet?
De Wegenverkeerswet geeft zelf de definitie van wat onder een fiets met trapondersteuning wordt verstaan. In artikel 1, eerste lid, onderdeel ea WVW staat:
Kort gezegd:
- de motor mag maximaal 250 watt vermogen hebben;
- de trapondersteuning werkt alleen als je zelf trapt;
- de ondersteuning stopt bij 25 km/uur of eerder.
Voldoet jouw fatbike aan die voorwaarden, dan is het volgens de wet een fiets met trapondersteuning, en geen motorrijtuig.
Wordt jouw fatbike opgevoerd of heeft hij een krachtigere motor dan 250 watt, dan is het géén fiets meer in de zin van de Wegenverkeerswet. In dat geval verlies je de bescherming van artikel 185 WVW en gelden de regels voor motorrijtuigen (zoals kenteken, verzekering en helmplicht).
De rechter: de fatbike was een elektrische fiets
De rechtbank keek kritisch naar het standpunt van de verzekeraar. Er waren volgens de rechter geen aanwijzingen dat de fatbike was opgevoerd of dat deze niet voldeed aan de wettelijke eisen van een fiets met trapondersteuning (zoals de 250-wattgrens of de 25 km/uur-begrenzing).
De politie was bij het ongeval aanwezig geweest en had onderzoek gedaan naar de toedracht, maar geen aanleiding gezien om de fatbike nader te onderzoeken. Volgens de rechtbank zou dat wel voor de hand hebben gelegen als er iets niet klopte aan de fiets — bijvoorbeeld als de fiets te hard kon of een gashendel had.
Omdat dat niet het geval was, oordeelde de rechter dat de fatbike moest worden aangemerkt als fiets met trapondersteuning. Daarmee gold dus wél artikel 185 WVW.
Wat betekent dit voor jou als fatbike-rijder?
De uitspraak is belangrijk voor iedereen die met een fatbike rijdt. De rechter heeft duidelijk gemaakt dat een fatbike in principe wordt gezien als een fiets zolang er geen aanknopingspunten waren dat de fatbike tijdens het ongeval niet aan de vereisten van een (normale elektrische) fiets voldeed. Dit geldt temeer als de politie ter plaatse is geweest en de toedracht van het ongeval heeft onderzocht en verder geen reden zag om de fatbike te onderzoeken.
Voldoet jouw fatbike aan de eisen van een (normale) fiets met trapondersteuning, dan val je onder de bescherming van artikel 185 WVW en kun je bij een ongeluk in beginsel aanspraak maken op letselschadevergoeding van de automobilist of diens verzekeraar.
Wordt jouw fatbike echter opgevoerd of heeft hij een motorvermogen van meer dan 250 watt, dan word je juridisch gezien als bestuurder van een motorrijtuig. In dat geval kun je geen beroep doen op de bescherming van artikel 185 WVW, en is het veel moeilijker om je schade te verhalen.
Advies: laat je fatbike en je rechten goed controleren
Rijd je zelf op een fatbike en heb je een ongeluk gehad? Dan is het belangrijk om snel juridisch advies in te winnen. De discussie of een fatbike een gewone elektrische fiets is, kan grote gevolgen hebben voor jouw recht op schadevergoeding.
Bij Boeij Letselschade Advocatuur in Helmond en Beek en Donk helpen we dagelijks slachtoffers van verkeersongevallen. Wij bekijken gratis jouw situatie, beoordelen de aansprakelijkheid en zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt.
Neem vrijblijvend contact met ons op.


